Kun arki ärsyttää

”Mä en jaksa eikä huvita lähteä treeneihin! Haluun mennä kavereille!” Tuntuuko tutulta? Huomaatko, että treeneihin lähtö on välillä yhtä takkuamista ja johtaa tilanteeseen, jossa ketään ei enää huvita?

Suurin osa vanhemmista pitää hyvänä ajatuksena sitä, että lapsi harrastaa urheilua ja he haluavat osaltaan mahdollistaa ja kannustaa lasta liikkumaan. Hetket, jolloin arkisen kiireen keskellä syödään ruoka seisten, sullotaan treenikamat kasaan ja juostaan kireänä autoon, nostaa esiin muitakin tunteita kuin onnistumisen ilon. Mistä tässä on oikein kyse? Mikä mättää ja mitä voisi tehdä?


Mallin merkitys

 

”Mitä nuorempi lapsi, sitä suurempi merkitys on sillä, kuinka vanhempi toimii lapsen kanssa.” Tämä ei tarkoita sitä, että vanhemman tulisi kyetä täydelliseen vanhemmuuteen ja etteikö vanhemmalla saisi mennä ajoittain hermot. Se tarkoittaa sitä, että on tärkeä ymmärtää, että näytämme mallia oman toimintamme kautta lapsellemme siitä, kuinka toimia erilaisissa tilanteissa. Lapsi oppii toistamalla ja matkimalla. Meidän tehtävänä on tuottaa mahdollisimman paljon tilanteita, joita kannattaa jäljitellä. Ja kun menee mönkään, näyttää esimerkkiä kuinka toimia silloin. Pyydänkö anteeksi? Huudanko? Mökötänkö? Lähdenkö tilanteesta pois?


Kuinka minä itse toimin?

 

Lapsi oppii seuraamalla ihmisiä hänen ympärillään. Näiden esimerkkien kautta lapselle muodostuu iän karttuessa oma ”mielen sisäinen ohjekirja” erilaisista vaihtoehtoisista toimintatavoista, joita voi/kannattaa/ei kannata käyttää erilaisissa tilanteissa. Tämä on syy sille, miksi toive lapsen oman toiminnan muutoksesta alkaa pohtimalla sitä, kuinka ihmiset lapsen ympärillä toimivat. Kannattaa vahvistaa ja lisätä omassa toiminnassamme sitä, mitä haluamme lapsemme toimintaan lisää.


Tärkeät toistot

 

Toistojen kautta syntyy oppimista, jonka kautta syntyy vakiintuneita toimintatapoja. Voi olla, että ennen kuin huomaatkaan, lapsesi odottaa sinua treenikassi pakattuna eteisessä, ruoka syötynä, puettuna ja ojentaa sinulle eväsleivän, kun istutte autoon. Lapsi oppii toistojen kautta myös muiden ihmisten toimintamalleista. Yhtenä esimerkkinä lapsen viisas huomio arjesta: ”jos äiti ei syö, siitä tule hirviö!”